środa, 7 marca 2012

Krótka analiza strumienia telewizyjnego

TVP 1 7 marca 2012 r. godz. 11:40-12:15

11:40 Włączamy się w strumień i płyniemy razem z nim, czyli zaczynamy od trwającego już programu o więźniu, który prawdopodobnie przechodzi przemianę wewnętrzną z pomocą duchownego. Widzimy go, jak na tle krzyża i innych religijnych symboli rozmawia z księdzem. Następnie jedzie autobusem i w małej sali ćwiczy boks, co jakiś czas, patrząc w stronę kamery, zwraca się wprost do widza, dzieląc się z nim swymi refleksjami. Ostatnią jego wypowiedzią, jest stwierdzenie, iż, nie chcąc ujmować księdzu, wydaje mu się, że lepiej dogaduje się z ludźmi.
Następują napisy końcowe, z których dowiadujemy się, że program jest produkcji TVP S.A. z 2010 roku.
W czasie projekcji programu, w lewym górnym rogu, widniał zielony kwadrat z uśmiechniętą buźką - znak, iż jest to program bez ograniczeń wiekowych.

11:45 Rozpoczęcie bloku reklamowego, zaznaczonego odpowiednią, wiosenną planszą z logo TVP 1 i sygnałem dźwiękowym. Reklamy są głośniejsze niż program.

  • BZ WBK  - Chuck Norris przychodzi do banku po pieniądze. Dominuje kolor zielony.
  • Herbata Herbapol - ogród elfów - kolorowy i bajkowy.
  • Meble Black Red White - obniżki cen.
  • Amol - lek rodzinny: żołądek, głowa, przeziębienie.
11:47 Koniec reklam, zaznaczony tą samą planszą.
11:47 Na ekranie pojawia się garnek i tytuł "Smaki polskie". Następnie jest ujęcie na kuchnię, urządzoną w stylu ludowym, gdzie, za bogato zastawionym stołem, widzimy prowadzącego - postawnego mężczyznę w garniturze oraz wątłego kucharza w fartuchu i w wysokiej czapce. Jedynie prowadzący się wypowiada. Wita widzów, zapowiada potrawę, jaka będzie przygotowywana (tradycyjny polski kulebiak), a następnie opisuje kolejne kroki, jakie wykonuje jego podopieczny - kucharz. W czasie trwania programu pojawia się dwukrotnie plansza z wymienionymi składnikami potrawy, które czyta lektorka. Jednak, plansza ta widnieje jedynie przez 3 sekundy i nie jest pomocna. W momencie pojawienia się drugiej planszy, słychać też melodię, która szybko znika, aby nie zagłuszać prowadzącego. W czasie projekcji programu, w lewym górnym rogu, widniał zielony kwadrat z uśmiechniętą buźką. Na zakończenie gospodarz "Smaków polskich" życzy widzom smacznego i pojawiają się napisy końcowe, z których udaje nam się wyczytać nazwiska prowadzącego i kucharza, czyli Grzegorza Russaka i Marcina Wysockiego oraz datę produkcji - 2006r.
11:58 Plansza reklamowa
Zapowiedź nowego serialu TVP 1 - "Galeria". W lewym dolnym rogu pojawia się znak z napisem: premiera.
Ponownie pojawia się plansza reklamowa i zaczyna się blok reklamowy:

  • Krem Perfecta przeciwzmarszczkowy z Urszulą Dudziak i jej córką.
  • Ubezpieczenia Ergo Hestia. 
  • Get in Bank z charakterystycznym komentarzem Piotra Fronczewskiego.
  • Skittles - rastafarianin dojący żyrafę jedzącą tęczę.
  • Babeczki Delecty z jeżami.
  • Link 4.
  • Calgon.
  • Farba do włosów Palette z Anną Dereszowską.
Koniec reklam - plansza.
12:00 Wiadomości - czołówka z muzyką
Prezenterka na niebieskim tle. W lewym dolnym rogu widnieje ikona z zegarem. Program zaczyna się skrótem wiadomości, zapowiadających prezentowane wydarzenia. Wymienione są tylko 3 zdarzenia.
Gdy prezenterka zapowiada wiadomość, u dołu ekranu pojawia się pasek z przyciągającymi uwagę, podsumowującymi hasłami. Wiadomości, jakie pojawiły się w programie:

  • Śmierć Włodzimierza Smolarka - czarno-białe zdjęcia; podsumowanie kariery; najważniejsze osiągnięcia; czytane przez prezenterkę.
  • Katastrofa w Szczekocinach - awaria zwrotnicy i semafora prawdopodobną przyczyną tragedii; zdjęcia z miejsca tragedii przeplatane wypowiedziami dyrektora Zakładów Kolejowych Kielce i prokuratora z Częstochowy; wizualizacja komputerowa usterki.
  • Reforma emerytalna - aktywizacja seniorów; wypowiedź polityka; zdjęcia z ulicy ukazujące dzieci z rodzicami oraz Donalda Tuska i Waldemara Pawlaka.
  • Przedstawiciel partii republikanów Mitt Romney zwyciężył prawybory w stanie Ohio.
  • W rok po trzęsieniu ziemi i tsunami w Japonii wciąż trwają poszukiwania zaginionych 3000 osób.
  • Zatrzymanie jachtu Romana Paszke przez argentyńskie władze
  • Przypomnienie o dniu kobiet - przedstawienie w krakowskim teatrze "Groteska" pt. "Kobiety kontratakują".
  • Na koniec prezenterka zaproponowała, iż można też wybrać się na romantyczny spacer przed dniem kobiet, gdyż pogoda sprzyja. W ten sposób rozpoczęła prognozę pogody, na ekranie pojawiła się plansza z mapą pogody. 
Prezenterka zakończyła program słowami: "Teraz to wszystko. Więcej wiadomości o 15. Czekam  na państwa."

Plansza końcowa z sygnałem wiadomości.
12:10 Plansza rozpoczynająca blok reklamowy.

  • Whiskas.
  • Amofoska.
  • Diohespan - ulga dla nóg
  • Orbit.
  • Vitashop- plastry Aikido na stopy.
  • Huzar activ - nawóz
  • Vanish extra hygiene - zabija bakterie
  • Nurofen
Koniec reklam - plansza.

Komentarz:
Przedpołudniowe pasmo programowe, jakie miałyśmy okazję dziś oglądać, nie jest atrakcyjne dla szerszej publiczności. Jest to spowodowane tematyką i jakością programów. W godzinach przedpołudniowych jest niska oglądalność telewizji, wynikająca z faktu, iż większość ludzi jest w tym czasie w pracy lub w szkole. W związku z tym audycje są przeznaczone dla wybranej grupy społeczeństwa np. osób starszych i rolników.
Program o więźniu wpisuje się swoją tematyką i religijnymi elementami w trwający właśnie okres Wielkiego Postu.
"Smaki polskie" są zdecydowanie przestarzałe w swej formie, ale tym samym dostosowane do w/w grupy odbiorców. Program nawiązuje do tradycji Polski i jej kuchni, wystrojem, przygotowywaną potrawą, a także wielokrotnie powtarzanym słowem "tradycja" i "polski". Gospodarz prowadzi program w sposób spokojny, używa poprawnego języka, promuje wartości patriotyczne, skupia się na przekazaniu informacji dotyczących ściśle tematu. Panuje miła, swojska atmosfera. Pojawiająca się plansza ze składnikami jest elementem uatrakcyjnienia, lecz nie spełnia funkcji informacyjnej, gdyż nie sposób spisać składników, które wyświetlają się jedynie przez 3 sekundy.
Naszą uwagę podczas oglądania "Wiadomości" zwrócił fakt, iż w skrócie podane są informacje tylko dotyczące Polski. W informacji dotyczącej śmierci, pojawiły się czarno-białe zdjęcia - jest to powszechnie stosowana konwencja. Większość materiałów czytana była przez prezenterkę, pojawił się tylko jeden pełny reportaż. Wiadomości o tej porze mają zdecydowanie skróconą formę i jak sama prezenterka zaznacza, więcej można dowiedzieć się później. Jest to ewidentny przykład zachęcenia widza do pozostania przy odbiorniku na tym kanale. Tę samą funkcję pełnią także słowa prezenterki: "Czekam na państwa"- co  zobowiązuje widzów do obejrzenia następnego wydania programu. "Wiadomości" o 12:00 mają formę skondensowaną, pogoda podawana jest w jednym ciągu (płynne przejście z informacji o dniu kobiet).
Zauważyłyśmy także związek pomiędzy programami a poprzedzającymi je reklamami. Reklamy nawozów w ostatnim oglądanym przez nas bloku reklamowym nawiązywały do mającego nastąpić programu "Agrobiznes", podobnie reklamy przed "Smakami polskimi" zapowiadały panującą w programie rodzinną atmosferę.
Reklamy, podobnie jak i programy o tej porze, przeznaczone są do określonej grupy odbiorców.
Pomiędzy reklamami pojawia się także zwiastun serialu produkcji TVP 1, którego emisja przewidziana jest na godzinę 17 tegoż dnia. Ma to na celu zachęcenie do pozostania przed telewizorem, podobnie jak czyniło to zaproszenie do kolejnej emisji "Wiadomości" o 15:00. Zwiastuny te odsyłają nas do najbliższych wydań, nie zaś do programów wieczornych (te będą reklamowane później).



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz